Czy jakość ma smak?
W dniach 15-16 listopada w Kielcach odbyły się targi Future Private Labels. Wydarzenie to, poświęcone markom własnym zgromadziło liczne grono producentów i przedstawicieli polskich i zagranicznych sieci handlowych. Targi okazały się również ważnym miejscem spotkań dla producentów wyrobów mięsnych zainteresowanych rozwinięciem swojej sieci sprzedaży o kanał nowoczesny. To właśnie z myślą o nich redakcja miesięcznika „Rzeźnik Polski” przy aktywnym współudziale Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP przygotowała dwa wyjątkowe wydarzenia: Okrągły stół branży mięsnej i handlu nowoczesnego oraz konkurs Smak Jakości. Ich partnerami były firmy: ULMA (sponsor generalny), MAS-POL, AGRO-SMAK, TOMPOL oraz CID LINES.
Okrągły stół branży mięsnej i handlu nowoczesnego
Gości zgromadzonych na Okrągłym stole branży mięsnej i handlu nowoczesnego przywitał Tomasz Parzybut – prezes Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP. Spotkanie miało charakter szkoleniowo-networkingowy i składało się z prezentacji eksperckich dotyczących aktualnych zagadnień oraz debaty „Win-Win. Czy to możliwe w relacjach producent – sieć handlowa?”. Było znakomitą okazją do poznania aktualnej sytuacji, najważniejszych wyzwań i trudności związanych z relacjami na linii producent – sieci handlowe. Dało ponadto możliwość nawiązywania relacji i bezpośrednich rozmów między uczestniczącymi w spotkaniu reprezentantami branży mięsnej, przedstawicielami handlu oraz organizacjami związanymi z tymi dwoma sektorami gospodarki.
Pierwszym punktem Okrągłego stołu był wykład eksperta ds. bezpieczeństwa żywności – lek. wet. Jacka Kucharskiego, który zaprezentował słuchaczom narzędzie wspierające system zarządzania bezpieczeństwem żywności RASF – jego najważniejsze założenia oraz korzyści wynikające z możliwości zsynchronizowania działań związanych z zagrożeniami dla zdrowia konsumentów. Kolejny prelegent – Grzegorz Mech, Business Development Manager GfK Polonia, wyjaśnił, w jaki sposób zmieniają się zwyczaje zakupowe polskich konsumentów i w jak kształtuje się sytuacja makroekonomiczna. Odpowiedział również na pytanie, czy producenci mięsa i przetworów mięsnych mają się czego obawiać w dobie obecnej sytuacji na rynku. Beata Studzińska-Marciniak – Global Product &Scheme Manager Food, TÜV Rheinland Polska Sp. z o.o. zaprezentowała standardy IFS stanowiące ważne narzędzie wspierające bezpieczeństwo i jakość w procesie produkcyjnym. Przedstawiła również najistotniejsze wymagania i wytyczne pomagające w spełnianiu określonych potrzeb branży spożywczej. Dr Marek Borowiński – Shop Doctor www.shopdoctor.pl omówił najnowsze trendy z USA związane z projektowaniem sklepów mięsnych i wyjaśnił, jak odpowiednia aranżacja przestrzeni handlowej może przyczyniać się do zwiększania sprzedaży. To właśnie ona stanowi bowiem kluczowy element wpływający na zachowania konsumpcyjne i decyzje zakupowe klientów. O tym, jak przygotować firmę oraz ofertę zakładu mięsnego do współpracy z sieciami handlowymi – na przykładzie ZM Smak Górno mówiłaUrszula Miazga, Menadżer ds. Rozwoju w ZM Smak Górno. Trendy wyrobów mięsnych paczkowanych i roślinnych zamienników mięsa, stanowiących dynamicznie rozwijającą się kategorię w handlu detalicznym zaprezentowała dr Magdalena Wilgatek, CMR Sp. z o.o. Wyjaśniła też najważniejsze zależności związane z tymi kategoriami, ich dostępność oraz omówiła preferencje konsumentów. Tomasz Szacoń, Retailpoland Consulting opowiadał o tym, w jaki sposób sprostać wyzwaniu, jakim jest wprowadzenie na rynek nowych produktów i jak skutecznie wprowadzić je na półki sieci handlowych.
Kolejnym punktem programu była debata ekspercka „Win-Win. Czy to możliwe w relacjach producent – sieć handlowa?”. Poprowadził ją Andrzej Wojciechowicz – doradca i ekspert rynku FMCG. W dyskusji wzięli udział:Teresa Pietrzyk – Dyrektor ds. zakupówPSH Nasz Sklep Grupa Kapitałowa Specjał, Grzegorz Zych – Grupa Eurocash,Grzegorz Mech – Consumer Panel Services GfK, Dariusz Niebieszczański – właścicielZakładów Mięsnych Niebieszczańscyoraz Tomasz Obszański – właściciel firmyFarmy Roztocza. Uczestniczy debaty dzielili się uwagami i spostrzeżeniami związanymi z relacjami z sieciami handlowymi. Prezentowali swoje doświadczenia związane ze współpracą oraz dyskutowali na temat najważniejszych zagrożeń i korzyści wynikających z tych relacji.










Konkurs “Smak Jakości®”.
Podczas targów Future Private Labels odbyła się także I edycja konkursu “Smak Jakości®”. Wzięło w nim udział ponad 20 zakładów mięsnych, a do oceny zgłoszono 80 produktów.W pracach komisji uczestniczyli przedstawiciele sieci handlowych, którzy na co dzień zajmują się kategorią mięsa i wędlin w swoich sieciach. Byli to: Teresa Pietrzyk – Dyrektor ds. Zakupów PSH Nasz Sklep S.A. Grupa Kapitałowa Specjał, Grzegorz Zych – Dyrektor Zarządzania Kategoriami Świeżymi Grupa Euricash, Marcin Kłosiewicz – Dyrektor Generalny King Dystrybucja oraz Paweł Michaluk – Kupiec Intermarche SCA PR Polska sp. z o.o. Jury oceniało produkty zgłoszone w czterech kategoriach: Smak Innowacji, Smak Wygody, Smak Natury oraz Smak Premium.



Laureatami konkursu zostali:
W kategorii: Smak Innowacji
1 miejsce: Salami spianata Pamas z zielonym pieprzem – Pamas Salami Sp. z o.o.
2 miejsce: Fromentines Escargots – Escargots Sp z.o.o
3 miejsce: Wołowina do szarpania wolno gotowana – Zakłady Mięsne ŁUKÓW S.A.
W kategorii: Smak Wygody
1 miejsce: Żeberka wołowe wolno gotowane – Zakłady Mięsne ŁUKÓW S.A.
2 miejsce: Kurczak z szyją bez podrobów w marynacie imbirowo cytrusowej nadziewany jabłkami, schłodzony – SuperDrob S.A.
3 miejsce: Paszteciki mix – Michna Food Sp. z o.o. Sp. k.
W kategorii: Smak Natury
1 miejsce: NA PAJDĘ z mięskiem i cebulką – Zakłady Mięsne MIELCZAREK
2 miejsce: Dobry boczek – Zakład Przetwórstwa Mięsa „Matthias” Sp. z o.o.
3 miejsce: Szynka od zawsze – Grupa Handlowa „Wędliny od zawsze” Sp. z o.o.
W kategorii: Smak Premium
1 miejsce: Szynka wiedeńska – Aleksandria Dariusz Moczarski Sp. k.
2 miejsce: Salami spianata Pamas – Pamas Salami Sp. z o.o.
3 miejsce: Szynka z beczki – Zychowicz Przetwórstwo Mięsa S.K.
Dzięki udziałowi w konkursie “Smak Jakości®” zakłady mięsne uzyskały możliwość zaprezentowania przedstawicielom sieci handlowych swoich najlepszych produktów oraz okazję do ich aktywnej promocji. Wyniki konkursu “Smak Jakości®” zostały ogłoszone podczas Uroczystej Gali, która miała miejsce w czasie Targów Marek Własnych. Zwieńczeniem spotkania był bankiet w Hotelu Binkowski. Podczas trwania targów Future Private Labels zakłady mięsne miały także możliwość zaprezentowania swojej oferty na stoiskach wystawienniczych.